کاربرد پایتون در سئو سایت چیست؟
پایتون در حال حاضر یکی از مهم ترین زبان ها در دنیای برنامه نویسی است. با این حال، اخیراً شاهد هستیم که فناوری در حال هجوم به سایر حوزه ها نیز می باشد.
در واقع، این واقعیت که یکی از کاربردهای اصلی پایتون هوش مصنوعی است به این معنی است که شرکتها در حال یادگیری زبان برای تصمیم گیری بهتر و دستیابی به نتایجی هستند که با اهداف تجاری همسو باشد.
زبان برنامه نویسی پایتون در سئو نیز کاربرد دارد! شاید ابتدا تعجب آور باشد، اما امروزه بسیاری از شرکت هایی که در حوزه وب، کسب و کارهای آنلاین و تکنیک های سئو با پایتون فعالیت دارند، از این زبان برنامه نویسی قدرتمند کمک می گیرند.
با توجه به اینکه در حوزه سئو و بهینه سازی برای موتور های جستجو، فعالیت های گسترده ای وجود دارد، می توان کاربرد پایتون در سئو را به بخش های مختلف کار، بست داد.
استفاده از پایتون در سئو، به کارشناسان این حوزه کمک می کند تا استراتژی های دقیق تری را ایجاد کنند و همچنین در برخی از بخش های اجرایی نیز از پایتون برای اتوماسیون سازی فعالیت های سئو استفاده کنند.
کاربرد های پایتون در SEO
همانطور که میدانید پایتون در حوزه های مختلفی کاربرد دارد. شما میتوانید با استفاده از این پلتفرم بر روی سیستم های مختلفی برنامه نویسی کنید و در حوزه های مختلفی پروژه های خود را انجام دهید. اما اگر شما یک کارشناس سئو باشید، برایتان جالب است که بدانید کاربرد پایتون در سئو چیست؟
یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق
از این نظر، یکی از فرصتهای عالی استفاده از پایتون برای راهحلهای هوش مصنوعی و همچنین زیر حوزههای آن: ماشین لرنینگ و دیپ لرنینگ است. در زمینه این موضوع، استفاده از فناوری برای پردازش داده های بزرگ و سایر اهداف مرتبط با تصمیم گیری مبتنی بر داده ها نیز قابل ذکر است.
این امر به دلیل ماهیت کاربر پسند و پشتیبانی از پردازش پایگاه های داده بزرگ امکان پذیر شده. کتابخانه ها و استانداردهای بی شماری در زبان وجود دارد که به محاسبات عددی، ساختار داده ها و تجزیه و تحلیل آماری اختصاص داده شده است.
بنابراین، طیف وسیعی از امکانات با این فناوری در اختیار شما قرار میگیرد: رگرسیون، الگوریتمهای یادگیری ماشین، درختهای تصمیم گیری و سایر تکنیکها، از این جمله موارد هستند. همه آنها به شما این امکان را می دهند که در Big Data حرکت کنید و با ارجاع متقابل این داده ها و شناسایی الگوها، اطلاعات مفیدی را استخراج کنید.
در عمل، این استراتژیها میتوانند به عنوان مثال به پردازش زبان طبیعی تبدیل شوند. سیستم ها متون را تجزیه و تحلیل می کنند و اطلاعات را تجزیه می کنند تا معنای آنها را به دست آورند. بنابراین، سیستم می تواند دقیقاً احساسی را که در یک متن آشکار شده است، به همان روشی که یک انسان آن را شناسایی می کند، شناسایی کند. تمام این موارد می توانند در بخش های مختلف استراتژی سئو تاثیر گذار باشند. برای مثال شما می توانید یک ربات برای تولید محتوا طراحی کنید و یا برنامه ای برای بازنویسی محتوای سایت های دیگر را توسعه دهید.
البته قبل از هر چیزی آموزش برنامه نویسی پایتون را مشاهده کنید تا ببینید آیا این زبان برای شما مناسب است یا خیر. همچنین در نظر داشته باشید که به عنوان یک کارشناس سئو نیاز به درک عمیق از برنامه نویسی نخواهید داشت و بسیاری از بخش های کار باید توسط تیم فنی مجموعه انجام شود.
اتوماسیون در سئو با پایتون
واضح است که تمرکز اصلی در اینجا اتوماسیون است. قدرت پایتون به ما این امکان را می دهد که برخی از توابع مهم و اساسی را به ماشین ها واگذار کنیم تا حل کنند و از آنها یاد بگیرند. با تکامل این الگوریتم ها، می توان نتایج بهتری را به دست آورد.
به این ترتیب، انسان ها می توانند روی کارهای دیگری مانند مسائل استراتژیک تر که نیاز به خلاقیت بیشتری دارند، تمرکز کنند و کار های تکراری را به ربات ها واگذار کنند. می توان گفت مهمترین کاربرد python در سئو، اتومیشن یا خودکار سازی است.
کتابخانه ها و تجسم داده ها
پایتون، همچنین می تواند برای استخراج داده ها، محاسبات علمی، تجزیه و تحلیل اطلاعات و آماده سازی استفاده شود. برای مسائل مربوط به یادگیری ماشین، برخی از ابزارهای مفید عبارتند از: TensorFlow، کتابخانه Scikit-learn، SpaCy و Panda. برای محاسبات علمی می توان به SciPy و NumPy اشاره کرد. علاوه بر این، ابزار خوبی برای تبدیل داده های شماست و تجسم آن را آسان تر می کند. در این بخش شما می توانید از پایتون برای تحقیق کلمات کلیدی و گسترش دایره فعالیت های یک مجموعه در seo استفاده کنید.
استفاده از این فناوری برای ایجاد گزارش، نمودار رسم و سایر نمودارها برای درک اطلاعات و استخراج ارزش از آن معمول است. برای مثال می توان از این رویکرد برای بهینه سازی کمپین ها و ارائه های تجاری استفاده کرد.
برنامه نویسی وب با پایتون
با این حال ما اپلیکیشن پایتون را برای برنامه نویسی تحت وب نیز داریم. فریمورکهایی مانند جنگو، به روشی جالب برای اعمال اصول زبان در این نوع توسعه، در بخش بک اند کاربرد دارند. از طریق سادگی و تطبیق پذیری، می توان نتایج را افزایش داد، آزمایش را تسهیل کرد، تعامل را مدیریت کرد و حجم بیشتری از داده را مدیریت کرد.
در وب، جنگو به قالببندی و مرتب کردن اطلاعات، تأیید اعتبار دادهها و اعتبارسنجی اطلاعات در فرمها کمک میکند. در اینجا کاربرد پایتون برای سئو و بهینه سازی به بخش تکنیکال باز میگردد و شما می توانید با این زبان وب سایت های پرسرعت و بهینه سازی شده برای موتور های جستجو و کاربرا را طراحی و توسعه دهید.
ادغام پایتون با زبان های دیگر
مزیت دیگر ادغام با سایر زبان های رایج تر مانند جاوا است. این باعث می شود پایتون در زمینه های مختلف قدرتمند و مفید باشد. همانطور که در مورد استفاده پایتون برای اتوماسیون وظایف صحبت می کنیم، به پایه استفاده از این زبان برای فعالیت های سئو میرسیم. این همان چیزی است که در مبحث بعدی بیشتر بررسی خواهیم کرد.
در ابتدا، میتوانیم رابطه بین پایتون و سئو را با ذکر دو هدف خلاصه کنیم: تجزیه و تحلیل حجم زیادی از دادهها بدون حساسیت به خطا و خودکار کردن وظایفی که به متخصصان اجازه میدهد روی موضوعات دیگر کار کنند، همانطور که قبلاً ذکر کردیم. در ادامه کاربردهای اصلی پایتون برای سئو را مشاهده خواهیم کرد.
انجام فعالیت های تخصصی سئو با پایتون
چه فعالیت هایی در سئو با پایتون قابل انجام است؟ تا اینجا با برخی از مهم ترین کاربرد های برنامه نویسی پایتون آشنا شدیم. اما اگر به صورت تخصصی پایتون را برای سئو در نظر بگیریم داستان کمی متفاوت می شود. در ادامه کاربرد های اصلی python برای سئو بررسی شده اند:
نقشه برداری URL
هنگامی که یک سایت به آدرس دیگری منتقل می شود، معمولاً پیوندهایی از آدرس قدیمی به صورت شکسته شده، کاربر را به صفحه خطا هدایت می کنند. با این حال، فناوری معروف که در پایتون وجود دارد، میتواند آدرسهای اینترنتی را در این مواقع ترسیم کند و پیوندهای قدیمی خاص را به آدرسهای جدید وصل کند.
حتی اگر امکان حذف این ارجاعات از صفحات جستجوی Google وجود داشته باشد، همچنان انجام این نقشه برداری برای جلوگیری از هر گونه ناراحتی که ممکن است باعث زیان کسب و کار شود، مهم است. با پایتون، مدیران سایت می توانند این کار را به روشی عملی و خودکار انجام دهند و حجم زیادی از صفحات را بدون مشکل عمده مدیریت کنند.
تجزیه و تحلیل لینک های داخلی با پایتون
اگر هدف جمع آوری اطلاعات در مورد پیوندهای داخلی باشد، این فناوری نیز می تواند مفید باشد. با این قابلیت می توان تعداد لینک ها را تجزیه و تحلیل کرد، بررسی کرد که آیا لینک های شکسته وجود دارد یا تصاویر بدون تگ alt و … هستند.
به عبارت دیگر، می توان یک نقشه کلی از استراتژی ساخت لینک وب سایت به دست آورد که به شما امکان می دهد اقدامات بهبود را ردیابی کنید و یا وب سایت رقبا را از نظر لینک سازی مورد بررسی قرار دهید. در یک وب سایت بزرگ، انجام این کار به صورت دستی عملا غیر ممکن است. بنابراین، این ابزار کمک زیادی می کند و پشتیبانی را به صورت سریع و پویا ارائه می دهد.
تحقیق کلمات کلیدی با پایتون
دیجیتال مارکتینگ وابستگی زیادی به کلمات کلیدی دارد. پس چرا از برنامه نویسی در این تابع نیز استفاده نکنید؟
می توانید کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات خود را پیدا کنید و با تولید محتوای مناسب برای این کلمات کلیدی، جایگاه خود را در موتور های جستجو ارتقا دهید و مشتری بیشتری را جذب کسب و کارتان کنید.
علاوه بر این، زبان برنامه نویسی پایتون به شما امکان می دهد هزاران کلمه کلیدی موجود را بر اساس اطلاعات دسته بندی کنید، استراتژی را بهبود بخشید و یک تجربه کامل ارائه دهید. این دسته بندی، که با یادگیری عمیق انجام می شود، به ما امکان می دهد هدف هر کلمه کلیدی را درک کنیم و اینکه سایت چگونه می تواند بهتر با آن مطابقت داشته باشد.
همانطور که می دانیم، چهار نوع جستجو وجود دارد: اطلاعاتی، معاملاتی، ناوبری و تجاری. درک نحوه تراز کلمات کلیدی در این گروه ها به شرکت ها کمک می کند تا ترجیحات مشتری را بهتر درک کنند. همچنین تجزیه و تحلیل نتایج جستجو (SERP) های فعلی و اینکه کدام شرکت ها در حال حاضر رتبه بهتری برای هر گروه کسب کرده اند نیز جالب است.
بهینه سازی تصاویر با پایتون
در استراتژی های سئو، عملکرد یک شاخص مهم است. هنگام کار با وبسایتها و بازاریابی دیجیتال، تعیین معیارهایی برای ردیابی سرعت بارگذاری وبسایت و درک اینکه چگونه این امر بر تجربه کاربر تأثیر میگذارد بسیار مهم است. برای انجام این کار، مدیران می توانند از پایتون برای بهینه سازی تصاویر و کاهش اندازه آنها بدون افت کیفیت استفاده کنند.
ردیابی کلمات کلیدی (کیبورد ترکینگ)
اگر تمرکز بر دنبال کردن عملکرد کلمات کلیدی باشد، فناوری نیز می تواند مفید شود. نظارت بر رفتار آنها و به دست آوردن داده ها برای کار بر روی بهبود محتوا و بهبود موقعیت در صفحات جستجو امکان پذیر است.
ارتقای کارایی
به طور کلی، تیم مسئول می تواند عملکرد کلی سایت را با استفاده از ابزار پایتون بهینه کند. با پایتون می توان هر صفحه را تجزیه و تحلیل کرد و عواملی را شناسایی کرد که به سرعت بارگذاری آسیب می زند و با سئو سایت تداخل دارند. امکان نظارت بر هر صفحه و دریافت بینش عملی برای بهبود وجود دارد.
استخراج داده ها
عمل خزش کردن وب، کاربرد دیگری است که می تواند به صورت اتوماسیون سئو انجام شود. استخراج داده ها از سایت ها برای اهداف مختلف مانند درک کاربر، کسب مزیت رقابتی و غیره است. کتابخانهها و چارچوبها با پیروی از اصولی که قبلاً ذکر شد، کار را با حجم زیادی از داده ها ترجیح می دهند. در این مبحث به معرفی چند ابزار و الگوریتم های مورد استفاده برای حل مشکلات سئو در پایتون می پردازیم.
اضافه کردن زیرنویس به تصاویر
برای این منظور، ما باید از Pythia، یک فریم ورک یادگیری عمیق استفاده کنیم. هدف اصلی ایجاد زیرنویس و برچسب برای تصاویری است که این اطلاعات را ندارند تا بهینه سازی SEO برای بازاریابی بصری و بهبود دسترسی وب سایت انجام شود.
می توانید مستقیماً از Google Colab به این ویژگی دسترسی داشته باشید، ابزاری که توسعه را تسهیل می کند. با یک کپی از کد لازم برای نمایه برنامه Google، میتوانید سیستم را اجرا کنید و خروجی آسانی برای درج پیوند تصویر، با کلیک روی دکمه دریافت کنید. هنگامی که از دکمه استفاده می کنید، الگوریتم عنوان را ایجاد می کند.
بنابراین چگونه می توانید تمام تصاویر موجود در یک URL خاص را زیرنویس دار کنید؟ خوب، ما باید از تابع زیر برای تجزیه و تحلیل URL و تولید خروجی در فرم های زیرنویس استفاده کنیم:
کد مرحله قبل، تمام تصاویر را در یک URL استخراج می کند:
کد زیر اضافه کردن زیرنویس به همه آنها را تکمیل می کند:
سئو تصاویر با استفاده از پایتون
این اسکریپت برای بهینه سازی تصاویر توسط ویکتور دومینگوس ایجاد شده و در GitHub موجود است. اگر تا به حال از گیت هاب استفاده نکرده اید، می توانید آموزش گیت هاب را در سایت امیر رسولی مشاهده کنید.
هدف کاهش حجم فایل ها برای افزایش عملکرد است. نام برنامه “بهینه سازی تصاویر” است. برای نصب آن، خط زیر را اضافه کنید:
برای بهینه سازی یک فایل، کاربر باید دستور زیر را اضافه کند:
برای بهینه سازی تمام تصاویر در یک پوشه، کاربر باید دستور زیر را اضافه کند:
تحلیل سئو با پایتون
اسکریپت دیگری وجود دارد که میتوانید آن را در صفحه گیتهاب ست بلک بیابید و هدف اصلی آن انجام تجزیه و تحلیل سئوی کامل یک وب سایت است. کلمات صفحات را شمارش می کند و خطاهایی مانند فقدان توضیحات متا، عنوان و تگ alt را شناسایی می کند.
در اینجا تصویری وجود دارد که کمی از منطق کلاس اصلی پروژه را نشان می دهد:
در اینجا نیز از کلاس اصلی وارد می شود:
به نوبه خود، در اینجا ما متدها و حلقه های کلاس مسئول تجزیه و تحلیل سایت را داریم:
برای نصب از دستور زیر استفاده کنید:
برای استفاده از آن باید تایپ کنید:
ویدیوی زیر کد تجزیه و تحلیل یک URL در جستجوی کلمه کلیدی را نشان می دهد که یک تمرین خوب برای سئوی درون صفحه است. بررسی می کند که آیا عناوین و H1 ها حاوی کلمه کلیدی هستند و همچنین اندازه خود URL را تجزیه و تحلیل می کند.
پیدا کردن خطا های 404 با پایتون
این اسکریپت به دنبال صفحاتی می گردد که دارای خطای 404، یعنی لینک های خراب هستند. بهینه سازی تجربه کاربری و جلوگیری از برخورد آن به بن بست بسیار مفید است. این الگوریتم از کتابخانه Beautifulsoup استفاده می کند. این قسمت از کد برای جمع آوری لینک ها در HTML سایت است:
این قسمت برای ارسال درخواست به لینک ها و بررسی کد پاسخ است. یعنی زمانی که خطای 404 وجود داشته باشد شناسایی می کند.
جمع بندی
همانطور که دیدیم، پتانسیل زیادی برای استفاده از پایتون در سئو وجود دارد. این زبان یکی از برجسته ترین فناوری های موجود در حال حاضر است، دقیقاً به دلیل سرعت، تطبیق پذیری، وضوح و سهولت یادگیری آن.
علاوه بر این، میتوان از آن برای برنامههای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، و همچنین خودکارسازی تجزیه و تحلیل سئو، بررسی لینکهای شکسته و غیره استفاده کرد. بنابراین، این یک فناوری مهم برای استفاده در بازاریابی، به ویژه در دنیای دیجیتال است. شرکت ها می توانند خطاهای رایج را شناسایی و کاهش دهند و از نتایج بهتر اطمینان حاصل کنند.
دیدگاهتان را بنویسید