مراحل و فرایند طراحی سایت چگونه است؟
مراحل و فرایند طراحی سایت چگونه است؟ طراحان وب اغلب در مورد فرآیند طراحی سایت با تمرکز بر مسائل فنی مانند Wireframe، کد و مدیریت محتوا صحبت می کنند. اما باید بدانید که مراحل طراحی سایت بسیار گسترده تر از این ها هستند. طراحی عالی در واقع داشتن یک فرآیند ایجاد سایت است که با یک استراتژی فراگیر مطابقت دارد. عموما این سوال برای بسیاری از کارفرمایان یا افرادی که قصد یادگیری طراحی سایت را دارند پیش می آید که طراحی سایت چه مراحلی دارد؟
وب سایت هایی که به خوبی طراحی شده اند، چیزهایی بسیار بیشتر از زیبایی بصری را ارائه می دهند. این نوع وب سایت ها بازدیدکنندگان را جذب میکنند و به کاربران کمک میکنند محصول، شرکت و برند را از طریق شاخصهای مختلف، شامل تصاویر، متن و تعاملات درک کنند. این بدان معناست که هر عنصر از سایت شما باید در جهت یک هدف تعریف شده کار کند. اما چگونه می توان به ترکیب هماهنگ عناصر دست یافت؟ از طریق یک فرآیند طراحی سایت جامع که هم شکل و هم عملکرد را در نظر می گیرد. در نظر داشته باشید که اگر به تازگی قصد مشاهده پکیج آموزش طراحی سایت را داشته باشید، نیاز است تا مراحل یادگیری طراحی سایت را مطالعه کنید.
7 مرحله از فرایند طراحی سایت
به صورت کلی می توان مراحل طراحی وب سایت را در به 7 مرحله خلاصه کرد:
1.شناسایی هدف وب سایت: در این مرحله، طراح سایت وظیفه دارد تا با کارفرما در ارتباط باشد و هدف اصلی از وب سایت را مورد بررسی قرار دهد.
2.تعریف محدوده: زمانی که اهداف سایت را شناختیم، می توانیم برای پروژه، محدوده را تعریف کنیم. به عنوان مثال، صفحات وب و ویژگیهایی که سایت برای تحقق هدف نیاز دارد و جدول زمانی برای ایجاد آنها، می توانند در این بخش طبقه بندی شوند.
3.ایجاد نقشه سایت و wireframe: با تعریف دقیق محدوده، میتوانیم به بررسی نقشه سایت بپردازیم و مشخص کنیم که محتوا و ویژگیهایی که در تعریف محدوده تعریف کردهایم چگونه به هم مرتبط هستند.
4.تولید محتوای متنی: اکنون که تصویر بزرگتری از سایت در ذهن داریم، میتوانیم شروع به تولید محتوا برای صفحات جداگانه کنیم و همیشه بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) را در ذهن داشته باشیم تا به تمرکز صفحات روی یک موضوع کمک کنیم. این موضوع یک امر حیاتی است که برای مرحله بعدی ما محتوای واقعی برای برطرف کردن نیاز کاربرد داشته باشیم.
5.تولید محتوای تصویری: با معماری سایت و مقداری محتوا، می توانیم کار روی تولید محتوای تصویری را شروع کنیم. بسته به مشتری، این فرایند ممکن است قبلاً به خوبی تعریف شده باشد، اما ممکن است سبک بصری را نیز از ابتدا تعریف کنید.
6.تست: در حال حاضر، همه صفحات خود را دریافت کرده اید و نحوه نمایش آنها را برای بازدیدکنندگان سایت تعریف کرده اید، بنابراین وقت آن رسیده است که مطمئن شوید همه فرایند ها به خوبی کار می کنند. در این مرحله شما می توانید علاوه بر ابزار هایی که فرایند های تست را انجام می دهند، با استفاده از دستگاه های مختلف، به صورت دستی بخش های مختلف سایت را مورد بررسی قرار دهید.
7.مرحله راه اندازی وب سایت: هنگامی که همه چیز به خوبی کار می کند، وقت آن است که راه اندازی سایت خود را برنامه ریزی و اجرا کنید! این باید شامل برنامهریزی زمانبندی راهاندازی و استراتژیهای ارتباطی باشد.
اکنون که فرایند طراحی سایت را به همراه مراحل مورد بررسی قرار دادیم، بهتر است تا این مراحل طراحی سایت را به صورت عمیق تر مورد بررسی قرار دهیم.
7 مرحله از فرایند طراحی سایت
مراحل و فرایند طراحی سایت چگونه است؟ اگر این سوال برای شما نیز پیش آمده، می توانید در مراحلی که ادامه مطلب بررسی کرده ایم، عمیق شوید تا درک درستی از فرایند طراحی سایت به دست بیاورید.
1.تعیین هدف وب سایت
در اولین مرحله طراحی سایت، طراح نیاز به شناسایی هدف نهایی وب سایت دارد. معمولاً با همکاری نزدیک با مشتری یا سایر ذینفعان این فرایند انجام میگیرد. سوالاتی که باید در این مرحله از فرآیند طراحی و توسعه وب سایت بررسی و پاسخ دهید عبارتند از:
- سایت برای چه کسانی است؟
- انتظار دارند چه چیزی را در آنجا پیدا کنند یا انجام دهند؟
- آیا هدف اصلی این وب سایت اطلاع رسانی، فروش یا سرگرم کردن کاربر است؟
- آیا وب سایت باید پیام اصلی یک برند را به وضوح منتقل کند یا بخشی از یک استراتژی برندسازی گسترده تر با تمرکز منحصر به فرد خود است؟
- در صورت وجود، چه سایت های رقیبی وجود دارد، و این سایت چگونه باید از آن رقبا الهام بگیرد/متفاوت باشد؟
این مهمترین بخش هر فرآیند توسعه وب است. اگر به همه این سؤالات به طور واضح در خلاصه پاسخ داده نشود، کل پروژه می تواند در جهت اشتباه حرکت کند. نوشتن یک یا چند هدف به وضوح شناسایی شده یا خلاصه یک پاراگراف از اهداف مورد انتظار ممکن است مفید باشد. این به قرار دادن طرح در مسیر درست کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که مخاطبان هدف وب سایت را درک کرده اید و دانش کاری در مورد رقابت ایجاد می کنید.
اگر قصد یادگیری طراحی سایت را داشته باشید نیز، تقریبا باید حوزه مورد نظر را به همین روش انتخاب کنید. شما باید بررسی کنید که قصد کار کردن بر روی چه نوع وب سایت هایی را دارید و سپس بر اساس این نیاز های، تکنولوژی ها و کتابخانه های مختلف را آموزش ببینید. برای مثال کسی که به دنبال سریع ترین روش ها برای طراحی سایت است، باید از سایت ساز ها استفاده کند.
2.تعریف محدوده های پروژه
یکی از رایج ترین و سخت ترین مشکلاتی که پروژههای طراحی سایت را گرفتار میکند، تصمیم های مختلف کارفرما است. مشتری با یک هدف شروع می کند، اما این هدف به تدریج در طول فرایند طراحی گسترش می یابد، تکامل می یابد یا به طور کلی تغییر می کند. با توجه به اینکه در یک صفحه وب، برای بررسی اهداف مختلف، ممکن است المان های مختلفی در صفحه وجود داشته باشند، ممکن است تغییر اهداف، ساختار کلی سایت را تغییر دهد و این فرایند موجب طولانی شدن مراحل طراحی سایت خواهد شد.
طولانی شدن فرایند طراحی سایت معمولا به ضرر توسعه دهنده است، زیرا برای پروژه زمان بیشتری اختصاص می دهد در حالی که هزینه ثابتی برای پروژه در نظر گرفته شده است.
در این مرحله از طراحی سایت، می توانید از یک گانت چارت استفاده کنید. گانت چارت یک جدول زمانی واقع بینانه برای پروژه است که بخش های مختلف از جمله هر نقطه عطف را شرح می دهد، می تواند به تعیین مرزها و مدت زمان مورد نیاز برای اجرا این بخش ها کمک کننده باشد. این یک مرجع ارزشمند هم برای طراحان و هم برای کارفرما فراهم می کند و کمک می کند همه بر روی کار و اهداف درست تمرکز داشته باشند.
3.تدوین ساختار سایت و وایرفریم
نقشه سایت پایه و اساس هر وب سایتی را فراهم می کند که به خوبی طراحی شده باشد. سایت مپ به طراحان سایت کمک می کند تا ایده روشنی از معماری اطلاعات وب سایت داشته باشند و روابط بین صفحات مختلف و عناصر محتوا را توضیح می دهد. ساختن یک سایت بدون نقشه سایت مانند ساختن یک خانه بدون نقشه است.
قدم بعدی پیدا کردن ایده از طراحی و ساختن یک مدل از سایت یا وایرفریم است. Wireframes چارچوبی برای ذخیره طراحی بصری و عناصر محتوای سایت فراهم می کند و می تواند به شناسایی چالش ها و شکاف های بالقوه با نقشه سایت کمک کند.
اگرچه یک وایرفریم حاوی هیچ عنصر طراحی نهایی نیست، اما به عنوان راهنمای ظاهر سایت عمل می کند. همچنین می تواند به عنوان الهام بخش برای قالب بندی عناصر مختلف عمل کند. ابزار های مختلفی برای طراحی وایرفریم وجود دارد که می توانید آنها را برای پیشبرد مراحل طراحی سایت مورد استفاده قرار دهید. اگر تا اینجا به یادگیری طراحی سایت علاقه پیدا کرده اید، توصیه می کنیم تا مقالات مدت زمان یادگیری طراحی سایت و درآمد طراحی سایت را در سایت ما مطالعه کنید.
4.تولید محتوای متنی
به صورت کلی می توان گفت تولید محتوا برای 2 هدف اصلی انجام می شود:
هدف اول محتوا باعث ایجاد تعامل می شود
اول، محتوا خوانندگان را درگیر می کند و آنها را به انجام اقدامات لازم برای تحقق اهداف سایت سوق می دهد. این موضوع هم تحت تاثیر خود محتوا (نوشته) و هم نحوه ارائه آن (تایپوگرافی و عناصر ساختاری) است.
نثر کسل کننده، بی روح و طولانی به ندرت توجه بازدیدکنندگان را برای مدت طولانی به خود جلب خواهد کرد. محتوای کوتاه، سریع و جذاب کاربر را جذب می کند و آنها را وادار می کند تا روی صفحات دیگر کلیک کنند. حتی اگر صفحات شما به محتوای زیادی نیاز دارند (اغلب نیاز دارند) به درستی “تکه کردن” آن محتوا با تقسیم کردن آن به پاراگراف های کوتاه تکمیل شده با تصاویر بصری می تواند کمک کنید تا محتوا احساس و سبک جذابی داشته باشد.
هدف دوم: سئو سایت
محتوا همچنین بازدید سایت را برای موتورهای جستجو افزایش می دهد. بهبود محتوا برای رتبه بندی خوب در جستجو به عنوان بهینه سازی موتور جستجو یا SEO شناخته می شود.
درست کردن کلمات کلیدی و عبارات کلیدی برای موفقیت هر وب سایت ضروری است. من همیشه از Google Keyword Planner استفاده می کنم. این ابزار حجم جستجو برای کلمات کلیدی و کلمات پر جستجو را نشان می دهد، بنابراین می توانید آنچه را که کاربران واقعی در وب جستجو می کند، مشخص کنید. در حالی که موتورهای جستجو روز به روز باهوش تر می شوند، استراتژی های محتوای شما نیز باید هوشمندانه تر باشد. Google Trends همچنین برای شناسایی عباراتی که افراد در هنگام جستجو استفاده می کنند مفید است.
فرآیند طراحی من بر روی طراحی وب سایت در زمینه SEO تمرکز دارد. کلیدواژههایی که میخواهید رتبهبندی کنید باید در برچسب عنوان قرار گیرند. هر چه به ابتدای عنوان نزدیکتر باشد، بهتر است. کلمات کلیدی همچنین باید در تگ H1، توضیحات متا و محتوای بدن ظاهر شوند.
محتوایی که به خوبی نوشته شده، آموزنده و غنی از کلمات کلیدی باشد، به راحتی توسط موتورهای جستجو انتخاب می شود. به طور معمول، مشتری شما بخش عمده ای از محتوا را تولید می کند، اما بسیار مهم است که به آنها راهنمایی کنید که چه کلمات کلیدی و عباراتی را باید در متن قرار دهند.
5.تولید محتوای تصویر یا استفاده از عناصر بصری
در نهایت، زمان ایجاد سبک بصری برای سایت است. این بخش از فرآیند طراحی اغلب با عناصر برندسازی موجود، انتخاب رنگ و لوگوها شکل میگیرد که توسط مشتری تصریح شده است. همچنین مرحله ای از فرآیند طراحی سایت است که یک طراح خوب می تواند واقعاً خودش را نشان دهد.
تصاویر در حال حاضر نقش مهمی در طراحی وب سایت نسبت به قبل دارند. تصاویر با کیفیت نه تنها به یک وب سایت ظاهر و احساس حرفه ای می بخشند، بلکه پیامی را نیز منتقل می کنند، سازگار با موبایل هستند و به اعتماد سازی نیز کمک خواهند کرد.
محتوای بصری برای افزایش کلیک، تعامل و درآمد یکی از بهترین روش ها است. اما بیشتر از آن، مردم می خواهند تصاویر را در یک وب سایت ببینند. تصاویر نه تنها باعث میشوند که صفحه کمتر دست و پا گیر شود و هضم آن آسانتر شود، بلکه پیام متن را تقویت میکنند و حتی میتوانند پیامهای حیاتی را بدون نیاز به خواندن افراد منتقل کنند.
توصیه می کنم از یک عکاس یا گرافیست حرفه ای برای دریافت درست تصاویر استفاده کنید. میتوانید عکسهای استوک رایگان را امتحان کنید، اما به خاطر داشته باشید که تصاویر بزرگ و زیبا میتوانند به طور جدی سرعت سایت را کاهش دهند. من از Optimizilla برای فشرده سازی تصاویر بدون از دست دادن کیفیت استفاده می کنم و در زمان بارگذاری صفحه صرفه جویی می کنم. همچنین لازم است که مطمئن شوید تصاویر قرار گرفته در وب سایت واکنش گرا هستند.
طراحی بصری راهی برای برقراری ارتباط و جذابیت برای کاربران سایت است. اگر این مرحله را با دقت انجام دهید می تواند موفقیت سایت را تعیین کند.
6.مرحله تست وب سایت
هنگامی که سایت تمام تصاویر و محتوای خود را دارد، برای تست آماده است. هر صفحه را به طور کامل تست کنید تا مطمئن شوید که همه لینک ها کار می کنند و وب سایت به درستی در همه دستگاه ها و مرورگرها بارگیری می شود. خطاها ممکن است نتیجه اشتباهات کوچک کدنویسی باشند و در حالی که یافتن و رفع آنها اغلب دردسرساز است، بهتر است این کار را اکنون انجام دهید تا اینکه یک سایت خراب را به عموم مردم معرفی کنید.
7.راه اندازی وب سایت
اکنون زمان بخش مورد علاقه همه در مراحل طراحی سایت است: وقتی همه چیز به طور کامل آزمایش شد و از سایت راضی هستید، زمان راهاندازی فرا رسیده. البته انتظار نداشته باشید که بدون هیچ مشکلی فعالیت وب سایت انجام شود. ممکن است هنوز برخی از عناصر وجود داشته باشد که نیاز به تعمیر دارند. به صورت کلی یک وب سایت نیاز به نگهداری دارد و هر از گاهی باید به روز رسانی های آن انجام بگیرد.
طراحی سایت در واقع به طور کلی همه چیز در مورد یافتن تعادل مناسب بین فرم و عملکرد است. شما باید از فونت ها، رنگ ها و طرح های مناسب استفاده کنید. اما تجربه افرادی که در سایت شما پیمایش می کنند نیز بسیار مهم است. طراحان ماهر باید به خوبی به این مفهوم آشنا باشند و بتوانند سایتی ایجاد کنند که طناب ظریفی را بین رابط کاربری در نظر گرفته است.
نکته کلیدی که باید در مورد فرایند طراحی سایت به خاطر بسپارید این است که پایان کار نزدیک نیست. زیبایی وب این است که هرگز تمام نمی شود. هنگامی که سایت راه اندازی شد، می توانید به طور مداوم آزمایش تجربه کاربر را روی محتوا و ویژگی های جدید اجرا کنید، تجزیه و تحلیل ها را زیر نظر بگیرید و سایت را بر اساس این موارد، اصلاح کنید.
7 مرحله از فرآیند طراحی سایت که میتوان از مهم ترین مراحل طراحی سایت نام برد که هر طراح سایتی باید بتواند این 7 مرحله فرایند طراحی سایت را به بهترین شکل انجام دهد
درباره مدیریت
من عاشق برنامه نویسی و تکنولوژی هستم و 10 سال در این زمینه مشغول به فعالیت هستم و پروژه های مختلفی رو در زمینه های سایت و شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات انجام دادم و در حال حاضر مدیر و موسس شرکت انفورماتیک طراحی پایا آنوش هستم که در زمینه ی طراحی سایت و سیستم های هوشمند و برقراری امنیت اطلاعات سیستم های کامپیوتری و همچنین آموزش فعالیت دارد و میخواهم هر آنچه که در طی این 10 سال یاد گرفتم و تجربه کردم رو با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های بیشتر از مدیریت
دیدگاهتان را بنویسید